آمیخته بازاریابی ۸P
آمیخته بازاریابی ۸P یک مدل کلاسیک در حوزه بازاریابی است که از هشت عنصر مختلف تشکیل شده است. این عناصر به ترتیب شامل محصول(Product)، قیمت(Price)، محل قرارگیری(Place)، تبلیغات(Promotion)، افراد(People)، فرآیند(Process)، فیزیک(Package) و دلالت(Philosophy) هستند.
محصول، به معنی محصول یا خدماتی است که شرکت برای فروش به بازار ارائه میدهد. قیمت، به معنی مقدار پولی است که مشتریان برای خرید محصول یا خدمات پرداخت میکنند. محل قرارگیری، به معنی جایی است که محصول یا خدمات به فروش میرسند.
تبلیغات، به معنی ابزارهایی است که شرکت برای تبلیغ، بازاریابی و فروش محصول یا خدمات به کار میگیرد. افراد، به معنی کارکنان، مشتریان و همکارانی است که در فرآیند فروش و بازاریابی شرکت دخیل هستند.
فرآیند، به معنی روشها و فرایندهایی است که شرکت برای تولید، فروش و توزیع محصول یا خدمات استفاده میکند. فیزیک، به معنی بستهبندی و ظاهر محصول یا خدمات است.
دلالت، به معنی ارزشها، فلسفه و رویکرد شرکت به بازار و مشتریان است. این هشت عنصر با هم تعامل دارند و تاثیر مستقیمی بر بازار و مشتریان دارند. بهطور کلی، آمیخته بازاریابی ۸P به شرکتها کمک میکند تا بهترین روش را برای بازاریابی محصولات خود پیدا کنند.