کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی چه کاری انجام می دهد؟
کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی، فردی است که بر فرایندهای تحویل یا دریافت کالاها از/به بازارهای داخلی یا خارجی نظارت دارد. وظایف این کارشناس شامل انجام کلیه امور بازرگانی داخلی و خارجی، انجام مکاتبات بازرگانی خارجی، برنامهریزی و انجام امور مربوط به خرید و ثبت سفارش، ترتیب دادن امور حمل و نقل، انجام ارزیابی های اولیه در مورد نیازسنجی های مشتری، تجزیه و تحلیل خواستهها و نیازهای مشتریان، ارائه راهکارها و استراتژیهای مستمر برای بهبود روند فروش، ردیابی و تهیه گزارش از KPI های پروژه و آگاهی از قوانین و نیازمندیهای مهم تجارت بینالملل است.
برای اینکه یک فرد بتواند به عنوان کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی فعالیت کند، باید مدرک حداقل کارشناسی در رشته لجستیک، زنجیره تأمین، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسبوکار و رشتههای مشابه داشته باشد و سابقه کار در حوزه بازرگانی، مهارتهای ارتباطی و رهبری قوی، توانایی مشارکت در تصمیمگیریها و جلسات مشاوره را داشته باشد. همچنین، مسلط به قوانین و مقررات بازرگانی، تسلط به زبان انگلیسی، تجربه به عنوان مشاور بازرگانی و توانایی حل مسئله و قدرت مذاکره بالا نیز از مهارتهای مورد نیاز برای این شغل است.
مدیر بازرگانی داخلی و یا مدیر بازرگانی خارجی در تمامی شرکتها و مجموعهها با وسواس و دقت خاصی انجام وظایف خود را بر عهده دارند. این شغل شامل نظارت و رهبری تیمهای فروش، تبدیل نمایندگان به مشتریان اصلی، انتقال مشتریان از طریق خطوط فروش، برنامهریزی و اجرای استراتژیهای بازاریابی، تحلیل و بررسی بازار، تعیین قیمت و شرایط فروش، انجام مذاکرات با مشتریان و تأمینکنندگان، تهیه گزارشات با استفاده از ابزارهای تکنولوژی مانند نرمافزارهای مدیریت پروژه و آشنایی با واحدهای پول مختلف در بازرگانی خارجی نیز مورد نیاز است.
میانگین حقوق یک کارشناس بازرگانی در آمریکا در سال 2021، حدود 44,201 دلار بوده است. در کشورهای دیگر نیز حقوق کارشناسان بازرگانی متفاوت است و به عواملی مانند سابقه کار، مهارتها و موقعیت شغلی بستگی دارد.